حسناحسنا، تا این لحظه: 10 سال و 9 ماه و 24 روز سن داره

حسنا عزیز مامان و خاله

حسنا و موز

1393/8/22 1:43
نویسنده : خاله
375 بازدید
اشتراک گذاری

سلام قشنگ مامان

این روزها یکی از میان وعده هایی که زیاد بهت میدم موزه بخاطر همین برام جالب بود که خواص موزو بدونم تا بفهمم که هر بار با خوردن موز چه ویتامین هایی برات تامین میشه که این مطالبو تو وبلاگت گذاشتم .

5 دلیل خوب برای مصرف موز8.gif


موز برای شما هم سلامتی روح و هم سلامتی جسم را به ارمغان می‌آورد.


 

این روزها موز به طوری در سبد میوه‌ی افراد جا باز کرده است که فراموش کرده‌ایم این میوه مال مناطق استوایی است.

از آنجایی که این میوه بسیار خوشمزه و از طرف دیگر پوست کندن و خوردنش آسان است یکی از میوه‌های پرطرفدار و محبوب محسوب می‌شود. البته باید بدانید که موز خواص و فواید بسیاری دارد که در این مطلب کوتاه به طور خلاصه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

2.gifتصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

 

5 دلیل خوب برای مصرف موز


موز برای شما هم سلامتی روح و هم سلامتی جسم را به ارمغان می‌آورد.


 

این روزها موز به طوری در سبد میوه‌ی افراد جا باز کرده است که فراموش کرده‌ایم این میوه مال مناطق استوایی است.

از آنجایی که این میوه بسیار خوشمزه و از طرف دیگر پوست کندن و خوردنش آسان است یکی از میوه‌های پرطرفدار و محبوب محسوب می‌شود. البته باید بدانید که موز خواص و فواید بسیاری دارد که در این مطلب کوتاه به طور خلاصه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

موز باعث احساس سیری می‌شود11.gif

این میوه یک میان وعده‌ی ایده‌آل محسوب می‌شود زیرا به طور متوسط 150 کالری دارد که از قندهای طبیعی آن ناشی می‌شود.

موز به مدد فیبرهای پکتین و گلوسیدهای دیگر خود، جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. اگر می‌خواهید سر وعده‌ی اصلی پرخوری نکنید قبل از آن یک عدد موز بخورید.

 

موز باعث خوش اخلاقی و خواب راحت می‌شود

موز سرشار از «تریپتوفان» است که بدن آن را به «سروتونین» تبدیل می‌کند. سروتونین باعث ایجاد احساس آرامش شده و لبخند به لب‌هایتان می‌آورد.

موز به مدد فیبرهای پکتین و گلوسیدهای دیگر خود، جلوی اشتها را می‌گیرد

و باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. اگر می‌خواهید سر وعده‌ی اصلی

پرخوری نکنید قبل از ن یک عدد موز بخورید

برخی از پزشکان به افرادی که از بی‌خوابی یا بدخوابی شکوه دارند توصیه می‌کنند که یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب موز میل کنند. به خاطر اینکه موز خواب راحتی به ارمغان می‌آورد.

 

موز منبع فوق‌العاده‌ی انرژی است

ورزشکاران از موز به عنوان یک میوه‌ی انرژی‌زا استفاده می‌کنند و این امر بی دلیل نیست. موز سرشار از قندهای طبیعی است که خیلی زود هضم می‌شوند و کربوهیدرات‌های مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کنند. اگر شما نیز احساس خستگی و ضعف می‌کنید برای تأمین انرژی بدنتان موز میل کنید.

موز فشار خون را پایین می‌آورد

یک عدد موز به طور متوسط حاوی 500 میلی گرم پتاسیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

بر اساس نتایج پژوهشی که روی 17000 نفر انجام شد میزان بالای پتاسیم در بدن به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

 

موز کلسترول را کاهش می‌دهد

موز حاوی 2 گرم فیبر غذایی است و فیبرهای حلال آن به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند.

برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان از تمام نعمت‌های الهی به میزان کافی و مناسب استفاده کنید.

 

                                                                                                       ترجمه: فاطمه مهدی پور

اسم من ((موز)) است !
یکى از میوه هاى خونساز هستم .
براى چاق شدن مرا مصرف کنید.
9.gif
لینت دهنده مزاجم .
اگر به شوره سر مبتلا هستید، مرا انتخاب کنید.
در پوست من خواص بسیارى نهفته است .
خاکستر پوستم براى بند آوردن خونریزى مفید است .

اسم من موز است . به من طلح و بنان نیز مى گویند. در کتب قدیم طلر و طلح منضود ذکر شده است . زادگاه اول من مناطق استوایى و گرمسیر است اخیرا در بلوچستان مرا کاشته و محصول خوبى بدست آورده اند. در کتابهاى قدیم نوشته اند که در جنوب ایران و سواحل خلیج فارس کمى به عمل مى آید و میوه ى آن شیرین تر از موز هندى است . درخت من با همه بزرگى که گاهى قامت آن به سه متر و عرض برگ آن شصت سانتى متر میرسد، جزو گیاهان علفى به حساب مى آید و در هندوستان مغز ساقه درخت مرا ورقه ورقه کرده ، و آنرا با ماهى و یا تنهایى پخته مانند سایر سبزى ها و ریشه ها مى خورند. من داراى انواع و اقسام مى باشم و یک نوع نامرغوب من داراى هسته است . میوه ى من در صورت رسیدن داراى عطرى ملایم ، خوش طعم و شیرین است . میوه ى من نرم و بسیار مغذى است و قدرت غذایى آن کمى از سیب زمینى بیشتر است . میوه ى من داراى ویتامین هاى آ - ب - ث و هشتاد درصد قند مى باشد، ولى از نظر مواد چربى - سفیده اى - ترشى - سلولز و کلسیم فقیر است و به همین جهت کسانى که در نواحى مرزخیز قوت غالب آنها میوه ى من است ، پس از مدتى مبتلا به اختلالات معدى و سوء هاضمه و یبوست شده ، کم خون و ضعیف مى شوند. مبتلایان به آلبومین مى توانند مرا همراه با غذاهاى مناسب دیگر میل نمایند و چون فاقد مواد سفیده اى هستم براى آنها مفید مى باشم . میوه ى مرا همیشه موقعى میل نمایید که کاملا رسیده باشد. خوردن میوه ى خام من تولید ورم قولون (کولیت ) مى نماید و در روده ایجاد تخمیر مى کند. خوردن من براى مبتلایان به مرض قند خوب نیست و مبتلایان به یبوست نیز باید از خوردن من پرهیز کنند. بعضى ها نسبت به میوه من حساسیت داشته ، پس از خوردن آن زبانشان ورم کرده و یا جوش میزند. باین اشخاص توصیه مى نماییم که بلافاصله بعد از خوردن من یک میوه ترش میل نمایند و یا با آب لیمو مضمضه کنند. از سوزاندن شاخ و برگ خشک شده ى من خاکسترى بدست مى آید که در بعضى از شهرهاى هندوستان با آن لباس مى شویند و به جاى صابون به کار مى برند و نیز از این خاکستر مى توان قلیا و تیزاب صابون درست کرد. میوه ى نارس من دیر هضم و نفاخ است ، ولى پس از رسیدن زود هضم مى شود. من یکى از میوه هاى خونساز هستم و اشخاص ضعیف البنیه را چاق مى کنم . من مسرورکننده و ملین مى باشم .
سرفه هاى خشک را آسان مى کنم و سینه را نرم مى نمایم و به مزاج لینت مى دهم . شهوت را تحریک مى نمایم . مالیدن میوه ى کال من با سرکه جهت کچلى و شوره سر و همچنین جرب و خارش تجویز شده است .
مالیدن میوه من مخلوط با مغز تخم خربوزه جهت کک و مک و نیکویى رنگ چهره مفید است . ضماد پخته ى برگ من فرو برنده ى اورام است و ضماد میوه من جهت سوختگى آتش مفید مى باشد و چنانچه بلافاصله به کار رود، از تاول زدن جلوگیرى مى نماید. پاشیدن خاکستر پوست درخت من جهت بند آوردن خون و درمان زخم ها نافع مى باشد. زیاده روى در خوردن میوه ى کال من باعث زیادى بلغم و باعث قولنج و پیچش شکم خواهد شد. مخصوصا در پیران و اشخاص سرد مزاج - هرگز بعد از خوردن میوه ى من آب ننوشید و مرا هیچگاه ناشتا میل ننمایید. جوشانده ى ریشه درخت من ضد کرم است . پوست میوه من از سمت داخل جوهر را بخود مى گیرد و براى پاک کردن جوهر و مرکب از روى دست به کار مى رود. عصاره میوه ى مرا به اطفال شیرخوار مى توان داد - کمپوت میوه ى من جهت پیران و اشخاصى که معده اى ضعیف دارند تجویز مى شود. در بعضى از کتاب هاى فلاحى قدیم نوشته اند اگر هسته ى خرما را میان فیل گوش (نوعى سیب زمینى است ) گذاشته و بکارند درخت موز مى شود. من نسبت به صحت این موضوع تردید دارم و بایستى حقیقت آن را از متخصصین کشاورزى پرسید.
                                                                                                                                 زبان خوراکیها
                                                                                                                           غیاث الدین جزایری

از خواص موز چه می دانید؟

موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ میكند؛ انرژی زیادی دارد و چون نرم است غذای خوبی برای كودكان و اشخاص مسن به شمار میرود ...

 

موز گیاهی است علفی و مانند درختچه. برگهای آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا 2 متر میرسد. گلهای آن مجتمع و به صورت سنبله است. میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن به رنگ زرد در میآید. موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان كشت میشده است.

به گزارش نیک صالحی به نقل از جام نیوز ؛ در سال 1482 پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا كردند و به جزائر قناری بردند اما اكنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا كشت میشود. موز را هنگامی كه هنوز سبز است از درخت میچینند و به مناطق مختلف میفرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آن را میرسانند.

موز انواع مختلفی دارد. یك نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است كه مزه شیرینی دارد. در كشورهای استوایی معمولا موز را میپزند و همراه با برنج و لوبیا میخورند. در كشورهای آمریكای لاتین موز را ورقه ورقه كرده و در آفتاب خشك میكنند.

هنگامی كه موز انتخاب می كنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لكه های سیاه وجود داشته باشد. این لكه‌ها نشانه رسیده بودن موز است . موز نارس به دلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است اما برای نگهداری در زمان بیشتر مناسبتر است.


تركیبات شیمیایی

قندی كه در موز وجود دارد بسرعت قابل جذب است.

در صد گرم موز مواد زیر موجود است:

انرژی: 100 كالری

آب: 70 گرم

پروتئین: 0,8 گرم

چربی: 0,2 گرم

قند: 6,5 گرم

كلسیم: 8 میلی گرم

فسفر: 25 میلی گرم

آهن: 0,7 میلی گرم

سدیم: 1 میلی گرم

پتاسیم: 370 میلی گرم

ویتامین آ: 190 واحد

ویتامین ب 1 : 1,05 میلی گرم

ویتامین ب 0 : 06/2 میلی گرم

ویتامین ث: 10 میلی گرم.

در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین، نوراپی نفرین، دوپامین و كاته چولامین وجود دارد.

خواص داروئی
موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ میكند؛ انرژی زیادی دارد و چون نرم است غذای خوبی برای كودكان و اشخاص مسن به شمار میرود اما غیر از آن این مزایا را نیز دارد:


1 به دلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه‌هاست.
2 موز ملین بوده و همچنین درمان خوبی برای اسهال و اسهال خونی است.
3 خونساز است. بنابراین اشخاص لاغر و كمخون حتما باید موز بخورند.
4 موز تقویت كننده معده و نیروی جنسی است.
5 برای درمان زخم معده و روده مفید است.
6 گرد موز داروی خوبی برای پائین آوردن كلسترول است.
7 شیره گلهای موز درمان كننده اسهال خونی است.
8 ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است.
9 ریشه موز دفع كننده كرم معده است.
10 موز نفاخ است و زیاد خوردن آن خصوصا در سردمزاجان تولید گاز معده میكند (برای رفع این عارضه باید پس از موز كمی نمك خورد).
11 اثر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.
12 برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.
13 به دلیل دارا بودن قند زیاد، برای مبتلایان به مرض قند مضر است و این افراد نباید در خوردن آن افراط كنند.

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/taghzie/

 
 
پسندها (3)

نظرات (0)